PRAHA – Prezident Osvoboditel Tomáš Garrigue Masaryk přijel z exilu do své země, respektive do Prahy. Opět – po sto letech. I tentokrát ho vítaly nepřehlédnutelné davy nadšenců a skládaly se mu všemožné pocty. Jenom vše bylo v rámci historické rekonstrukce pouze jako a Masaryka představoval herec Otakar Brousek. Návrat TGM po trase z Horního Dvořiště, přes České Budějovice, Tábor a další města do Prahy uspořádala Československá obec legionářská ve spolupráci s Českými dráhami a Národním technickým muzeem. V doprovodu TGM nechyběli ani Sokolové, tedy přesně tak, jak tomu bylo i před sto lety.
„Musím smeknout čapku před výkonem organizačního výboru, protože tak náročná akce byla připravena na profesionální úrovni bez jediného zádrhelu a přesně podle dobových záznamů. Vše fungovalo, jak mělo – od přesných časových harmonogramů, přes skvělé zázemí všech protagonistů, až po skvělý kompars v čele se sympatickým Otakarem Brouskem. Tisíce vymrzlých zvědavců na zastávkách během dvoudenní jízdy historického vlaku s parní lokomotivou tak rozhodně nemusely litovat svého času,“ uvedl aktér Eduard Mezera z tělocvičné jednoty Sokol Hodonín, jenž jako člen Sokolské stráže tvořil desetičlenný sokolský doprovod prezidenta osvoboditele. Kromě Otakara Brouska v roli Masaryka se rekonstrukce zúčastnili i další herci, kteří představovali jeho doprovod, rodinné příslušníky či místní hodnostáře.
„Bylo to náročné a hektické, ale rozhodně zcela na svém místě. Prostě opravdové tečka za jubilejním stým rokem naší státnosti,“ dodal hodonínský nadšenec, který vyzdvihl i péči a pohostinnost sokolských kolegů z Českých Budějovic, kteří se dva dny před vánočními svátky postarali o večerní program, stravu a přenocování více jak stohlavého osazenstva Návratu TGM po sto letech. (red)
Pár slov o historické jízdě:
Vlak byl sestavený ze tří renovovaných prvorepublikových osobních vozů zvaných „pancéřáky“, Masarykova salonního vozu z roku 1930 a především salonního vozu z roku 1909. Doprovázela ho legionářská stráž, současně České dráhy vypravily druhý doprovodný vlak sestavený z historických vozů ze 70. let určený pro doprovod a širokou veřejnost. V čele Masarykova vlaku stanula parní lokomotiva 310.23, tzv. Hrboun, tedy rakouská rychlíková lokomotiva z železničního muzea Strasshof. Nejde sice o tentýž stroj, ale je to lokomotiva téhož typu, která Masaryka přivezla v roce 1918 a je do dnešního dne v provozu.